-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48238 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا آياتي دربارة كشتي نوح در قرآن آمده است؟

آياتي كه به تصريح و يا اشاره دربارة كشتي نوح وارد شده است حدود چهارده آيه ميباشد كه ما در قالب شش دسته به بيان آنها ميپردازيم.

1. آياتي كه در آنها دستور ساختن كشتي از طرف خداوند متعال به حضرت نوحغ داده شده است و در آنها به تمسخر دشمنان در قبال ساختي كشتي اشاره شده است: وَ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَ وَحْيِنَا وَ لاَتُخَـَطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَـلَمُوَّاْ إِنَّهُم مُّغْرَقُون # وَ يَصْنَعُ الْفُلْكَ وَ كُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلاَ ?ٌ مِّن قَوْمِهِي سَخِرُواْ مِنْهُ قَالَ إِن تَسْخَرُواْ مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنكُمْ كَمَا تَسْخَرُونَ ;(هود،37ـ38) و ]اكنون[ در حضور ما و طبق وحي ما، كشتي بساز. و دربارة آنها كه ستم كردند شفاعت مكن، كه ]همة[ آنها غرق شدني هستند! # او مشغول ساختن كشتي بود، و هر زمان گروهي از اشراف قومش بر او ميگذشتند، او را مسخره ميكردند; ]ولي نوح[ گفت: اگر ما را مسخره ميكنيد، ما نيز شما را همين گونه مسخره خواهيم كرد.

2. آياتي كه خداوند متعال در آنها دستور به سوار شدن بر كشتي را صادر فرموده و اين كه حيوانات نيز در كشتي باشند و درخواست حضرت نوح از پسرش كه سوار بر كشتي شود: حَتَّيََّ إِذَا جَآءَ أَمْرُنَا وَ فَارَ التَّنُّورُ قُلْنَا احْمِلْ فِيهَا مِن كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَ أَهْلَكَ إِلآمَن سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ وَ مَنْ ءَامَنَ وَ مَآ ءَامَنَ مَعَهُوَّ إِلآقَلِيلٌ # وَ قَالَ ارْكَبُواْ فِيهَا بِسْمِ اللَّهِ مَجْرغهَا وَ مُرْسَغهَآ إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ # وَ هِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ وَ نَادَيَ نُوحٌ ابْنَهُو وَ كَانَ فِي مَعْزِلٍ يَـَبُنَيَّ ارْكَب مَّعَنَا وَ لاَتَكُن مَّعَ الْكَـَفِرِينَ ;(هود،40ـ42) ]اين وضع هم چنان ادامه يافت[ تا آن زمان كه فرمان ما فرا رسيد، و تنور جوشيدن گرفت; ]به نوح[ گفتيم: از هر جفتي از حيوانات ]نر و ماده[ يك زوج در آن ]كشتي[ حمل كن; هم چنين خاندانت را ]بر آن سوار كن[ مگر آنها كه قبلاً وعدة هلاك آنان داده شده ]=همسر و يكي از فرزندانت[; ـ و هم چنين مؤمنان را. امّا جز عدة كمي همراه او ايمان نياوردند. او گفت: به نام خدا بر آن سوار شويد; و هنگام حركت و توقف كشتي، ياد او كنيد، كه پروردگارم آمرزنده و مهربان است. و آن ]كشتي[ آنها را از ميان امواجي هم چون كوهها حركت ميداد; ]در اين هنگام،[ نوح فرزندش را كه در گوشهاي بود صدا زد: پسرم! همراه ما سوار شو، و با كافران مباش.

3. آيهاي كه فرود آمدن كشتي نوحغ را پس از طوفان بيان ميكند: وَ قِيلَ يَـََّأَرْضُ ابْلَعِي مَآءَكِ وَ يَـَسَمَآءُ أَقْلِعِي وَغِيضَ الْمَآءُ وَ قُضِيَ الاْ ?َمْرُ وَ اسْتَوَتْ عَلَي الْجُودِي;(هود،44) و گفته شد: اي زمين، آب خود را فرو بر! و اي آسمان، خودداري كن! و آب فرو نشست و كار پايان يافت و ]كشتي[ بر ]دامنة كوه[ جودي، پهلو گرفت.

4. در سورة مؤمنون آيات 28ـ27 نيز خداوند قضية ساختن كشتي و سوار شدن نوح و يارانش را بيان فرموده است.

5. جريان غرق شدن دشمنان خدا در طوفان و نجات حضرت نوح و كساني كه با او در كشتي بودند در سورة يونس و عنكبوت و شعرأ آمده است: فَكَذَّبُوهُ فَنَجَّيْنَـَهُ وَ مَن مَّعَهُو فِي الْفُلْكِ وَ جَعَلْنَـَهُمْ خَلَغفَ وَأَغْرَقْنَا الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِ ?‹َايَـَتِنَا فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَـَقِبَةُ الْمُنذَرِينَ ;(يونس،73) امّا آنها او را تكذيب كردند; و ما، او و كساني را كه با او در كشتي بودند، نجات داديم; و آنان را جانشين ]و وارث كافران[ قرار داديم; و كساني را كه آيات ما را تكذيب كردند، غرق نموديم. پس ببين عاقبت كار كساني را كه انذار شدند ]و به انذار الهي اهميت نداند[، چگونه بود! شبيه اين آيه در اعراف، 64 آمده است: فَأَنجَيْنَـَهُ وَ أَصْحَـَبَ السَّفِينَةِ وَ جَعَلْنَـَهَآ ءَايَةً لِّلْعَـَـلَمِينَ ;(عنكبوت،15) ما او و سرنشينان كشتي را رهايي بخشيديم، و آن را آيتي براي جهانيان قرار داديم.; فَأَنجَيْنَـَهُ وَ مَن مَّعَهُو فِي الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ ;(شعرأ،119) ما و او و كساني را كه با او بودند، در آن كشتي كه پر ]از انسان و انواع حيوانات[ بود، رهايي بخشيديم. شبيه اين آيه در سوره يس آية 41 آمده است.

6. در سورة قمر خداوند از آن به مركب چوبي ياد ميكند: وَ حَمَلْنَـَهُ عَلَيَ ذَاتِ أَلْوَ َحٍ وَ دُسُرٍ ;(قمر،13) و او را بر مركبي از الواح و ميخهايي ساخته شده سوار كرديم.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.